Menilai Pelaksanaan Satu (1) Dasar Pendidikan Di Malaysia Dari Aspek Pelaksanaan Dan Pencapaian.

-ABITSON ANAK KUMBONG (D20211100027)

MENILAI PELAKSANAAN SATU (1) DASAR PENDIDIKAN DI MALAYSIA DARI ASPEK PELAKSANAAN DAN PENCAPAIAN

Dasar pendidikan dibentuk bagi mewujudkan satu sistem pendidikan kebangsaan untuk menggantikan sistem pendidikan vernakular (Dasar penjajah British) agar dapat merialisasikan matlamat negara. Terdapat empat dasar utama dasar pendidikan negara iaitu Dasar Kebajikan, Dasar Solusi, Dasar Kawalan dan Dasar Inovasi. dasar pendidikan di Malaysia juga bertujuan untuk memberi perkhidmatan yang terbaik, menyelesaikan segala permasalahan yang berlaku dalam pendidikan, mendisipilin dan memberi pembaharuan dalam pendidikan. Hasil daripada dasar-dasar pendidikan tersebut wujud banyak dasar-dasar pendidikan di Malaysia seperti Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) dan Dasar Satu Murid Satu Sukan (1M1S). Terdapat pelbagai langkah dan strategi untuk mencapai matlamat dasar pendidikan  tersebut seperti penggunaan bahasa kebangsaan (bahasa Malaysia) sebagai bahasa pengantar utama. Dalam penilaian satu dasar pendidikan di Malaysia dari aspek pelaksanaan dan pencapaian, saya memilih Dasar Satu Murid Satu Sukan (1M1S) untuk dinilai.

    Dasar Satu Murid Satu Sukan (1M1S) merupakan satu dasar yang mewajibkan setiap murid meenyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar 1M1S ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang dari aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani. Dasar ini memberi perhatian yang utama kepada murid yang kurang aktif supaya melibatkan di dalam sukan. Bakat murid yang berpotensi pula akan digilap dan dibangunkan melalui Sukan Prestasi Tinggi Sekolah (SPTS). Justeru melalui dasar ini, setiap murid akan melibatkan diri secara aktif dengan menyertai aktiviti sukan sepanjang tahun. Konsep dasar 1M1S telah digubal untuk menyokong FPK agar dapat memberi akses kepada semua murid untuk mendapatkan faedah dari segi penglibatan dalam sukan. Antara objektif pelaksanaan dasar ini ialah membentuk budaya sukan dalam kalanagan murid, mememenuhi naluri semulajadi murid dalam aktiviti fizikal, mewujudkan landasan kearah kecemerlangan sukan dan sebagainya.

    Program sukan sepanjang tahun yang merangkumi sukan untuk semua dan sukan untuk kecemerlangan telah dilaksanakan untuk mencapai objektif dasar 1M1S. Program ini memberi kesedaran kepada murid bahawa sukan merupakan satu aspek yang penting kepada murid. Dalam hal ini, program sukan umum sepanjang tahun termasuklah latihan rumah sukan, merentas desa, kejohanan balapan dan padang dan lain-lain. Program ini menyedarkan murid tentang sukan bukan semata-mata untuk mengisi masa lapang namun ianya telah memberi banyak kebaikan kepada mereka. Sebagai contoh, murid yang terlibat dalam sukan yang dianjurkan akan mendapat sijil dan meluaskan pengalaman dalam diri mereka. Hal ini dikatakan demikian kerana murid yang cemerlang dalam sukan sudah semestinya akan mewakili sukan tersebut ke peringkat seterusnya. Pengalaman murid yang terlibat tersebut, secara tidak langsung akan membentuk insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Hasil daripada pelaksanaan dasar ini akan dapat menghasilkan murid yang seimbang kerana seperti bukan sekadar mementingkan aspek pelajaran namun mengutamakan kedua-dua aspek pendidikan dan sukan.

        Selain itu, bagi mencapai objektif dasar ini kelab sukan dan permainan sepanjang tahun juga diwujudkan mengikut ketetapan masa yang sepatutnya seperti 90 minit seminggu untuk sekolah menengah dan 60 minit seminggu untuk sekolah rendah. Program ini membolehkan semua murid terlibat dalam latihan pelbagai permainan dan modified games seperti menambahbaikan sukan asal masyarakat di negara kita mengikut peredaran semasa agar murid dapat memupuk minat dalam sukan tersebut. Seterusnya program ini juga dalam menarik minat murid kerana mereka turut terlibat dalam program untuk memartabatkan sukan asal di negara kita dan secara tidak langsung juga mereka akan mendalami sukan dan permainan yang mereka terlibat. Hasil daripada program ini, murid akan terbiasa untuk melibatkan diri dalam setiap kelab sukan dan permainan walaupun hanya satu jam sahaja. Secara tidak langsung juga program ini akan meningkatkan interaksi murid di sekolah dan dapat mengurangkan tekanan dalam diri mereka dan pembelajaran. Oleh itu, program ini wajar untuk diteruskan kerana ianya bukan sekadar meningkatkan kenalan murid di sekolah, namun dapat mewujudkan suasana yang harmoni di sekolah kerana interaksi antara guru dan murid juga dapat ditingkatkan.

        Di samping itu, program sukan dalaman sepanjang tahun juga dilaksanakan untuk mencapai objektif pelaksanaan dasar 1M1S. Sukan dalaman merupakan pertandingan sukan antara rumah sukan, pertandingan kelas atau tingkatan dan pertandingan dorm di antara asrama. Hasil daripada program ini murid akan meningkatkan disiplin dalam diri selain daripada memupuk nilai persaingan secara bersih kerana setiap pertandingan yang mereka terlibat ada peraturan yang telah ditetapkan dan wajib mengikuti setiap keputusan juri atau pengadil pertandingan. Program ini juga secara tidak langsung akan meningkatkan semangat kesukanan dalam setiap murid dan dapat meningkatkan kecergasan atau keaktifan murid yang terlibat. Hal ini dikatakan demikian kerana murid yang terlibat akan diminta untuk bekerjasama dalam pertandingan untuk mencapai satu kemenangan dalam pertandingan yang dijalankan. Seterusnya, dasar 1M1S sukan juga akan memberi peluang kepada murid yang mempunyai bakat dalam sukan mewakili sesuatu sukan ke perringkat yang lebih tinggi seperti mewakili daerah, negeri dan negara. murid yang terlibat dalam sukan ke peringkat yang lebih tinggi tersebut akan meningkatkan nama baik sekolah dan nama baik negara.

            Kesimpulannya, sememangya dasar ini mampu meningkatkan minat murid dalam aktiviti sukan kerana ianya membolehkan murid menghayati nilai sebenar sukan. Dasar Satu Murid Satu Sukan merupakan dasar yang membantu mencapai hasrat FPK yang ingin menyeimbangkan aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani dalam diri murid. Dasar ini yang dilaksanakan di peringkat sekolah merupakan waktu yang sesuai untuk memupuk minat murid untuk menceburi bidang sukan. Dasar ini wajar diteruskan kerana ianya akan melahirkan murid yang seimbang dari aspek akademik dan sukan.

Comments