Hubungkait Di Antara Falsafah Pendidikan, Dasar Pendidikan Dan Sistem Pendidikan Ke Arah Kemantapan Perkembangan Pendidikan Di Malaysia

- EVELYN MARIA A/P JOSEPH (D20211100024)

HUBUNGKAIT DIANTARA FALSAFAH PENDIDIKAN, DASAR PENDIDIKAN DAN SISTEM PENDIDIKAN KE ARAH KEMANTAPAN PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA

Menurut Al -Ghazali (1982) pendidikan merupakan proses bagi melatih akal, jasmani dan moral individu agar menjadi manusia yang berguna dunia dan akhirat.  Secara jelasnya, Pendidikan sebagai satu proses mendidik sehingga seseorang yang didik memperoraleh keilmuan tinggi agar memupuk dan menanam amalan sahsiah yang baik.  Memang tidak dapat dinafikan bahawa, konsep bagi falsafah Pendidikan, dasar Pendidikan dan sistem Pendidikan mempunyai definisi tersendiri namun begitu ketiga-tiga komponen ini saling kait dengan pelaksanaanya ke arah pelaksanaan pendidikan yang sempurna, bertaraf dunia dan memperitngkatkan lagi sistem pendidikan di Malaysia agar dapat bersaing dengan ngara maju terutamanya pada zaman modenisasi ini.

Pada umumnya, yang pertama menurut Kementerian Pelajaran Malaysia Falsafah Pendidikan Kebangsaan merupakan pendidikan di Malaysia ialah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.  Aristotle pernah mengatakan bahawa falsafah adalah ilmu kebenaran dan diperolehi oleh seseorang dengan ilmu metafizik, logic, retorik, etika, estetika, ekonomi dan politik.

Antara cabang-cabang falsafah Pendidikan ialah metafizik, axiologi, logik, dan epistemologi. Bagi definisi metafizik ialah cabang fassafah uang mengkaji tentang perkara seperti sifat reality, apa yang wujud di dunia ini dan susun aturnya, tambahan pula axiologi adalah aspek etika dan estetika.  Manakala logik menerangkan hubungan antara idea-idea di samping memberi alas an bagi jawapan yang diberi akhir sekali epeistemologi ialah berfokuskan penanalisian, penghasilandan tuntutan ilmu.  Secara tidak langsung, falsafah pendidikan merupakan hala tuju atau panduan terhadap isu yang berhubung kait dengan pendidikan. Matlamat pendidikan sesebuah negara adalah berdasarkan falsafah pendidikan yang telah ditetapkan.  Berdasarkan falsafah pendidikan yang telah ditetapkan maka segala perancangan dalam pendidikan termasuk penetapan dasar-dasar, pengisian program pendidikan, penentuan isi kandungan kurikulum, serta  aspek pelaksanaan kurikulum dan lain -lain.

Selain daripada itu, dasar Pendidikan ialah  pada era  menuju kemerdekaan, telah timbul kesedaran di kalangan pemimpin dan rakyat Malaysia tentang betapa pentingnya adanya satu sistem pendidikan kebangsaan untuk mengganti sistem pendidikan penjajah bagi memenuhi kehendak negara. Atas kesedaran inilah lahir satu Dasar Pendidikan (Pelajaran) Kebangsaan melalui Penyata Razak 1956 dan dimaktubkan dalam Ordinan Pelajaran, 1957.  Seperti diketahui, dasar dasar pendidikan boleh dilihat dan ditekankan pada peringkat awal kanak-kanak menurut tokoh.hal ini terjadi disebabkan pendidikan dapat dilaksanakan apabila seseorang itu mampu berfikir dari segi mental dan fizikal, rohani dan jasmani. Oleh itu, seseorang mampu  diklasifikasikan bahawa pendidikan amatlah dominan pada peringkat awal kanak-kanak.  Konsepnya saling kaitan ini apabila hubungkait di antara falsafah ialah mencari dan membuktikan kebenaran serta memberi arah tujuan atau pedoman untuk perkara-perkara yang penting. Manakala pendidikan ialah proses atau aktiviti untuk mengembangkan JERIS. Singkatan bagi JERIS ialah jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Hal ini bertujuan untuk menambah kemahiran,kebolehan dan pengetahuan supaya dapat memberi kebahagian, faedah dan kemajuan dalam hidup serta bertindak secara rasional untuk diri sendiri.  Sebagai contoh, dasar di Malaysia ialah Dasar Pecah dan Perintah, Dasar Pendidikan Kebangsaan, Dasar Inovatif, Dasar Liberalisasi dan sebagainya.

Antara strategi-strategi telah digubal untuk mencapai matlamat Dasar Pendidikan yang telah ditetapkan misalnya menjadikan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang utama, mengadakan kurikulum yang sama dan berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah,  mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua, melicinkan tatacara pengurusan Pendidikan dan banyak lagi. Konklusinya, Dasar Pendidikan Kebangsaan sememangnya dapat menampung keperluan-keperluan negara buat masa ini dan masa hadapan.

Akhirnya, sistem Pendidikan merupakan Sistem Pendidikan Kebangsaan di peringkat sekolah di bawah Kategori Institusi Pendidikan Kerajaan terdiri daripada pendidikan prasekolah, pendidikan rendah, Pendidikan menengah dan pendidikan lepasan menengah. Sistem pendidikan yang di jalankan di Malaysia lebih teratur dan sistematik berbanding dengan negara luar.  Menurut Kementeria Pelajaran Malaysia (1992), Sistem Pendidikan Kebangsaan di peringkat sekolah di bawah Kategori Institusi Pendidikan Kerajaan terdiri daripada pendidikan prasekolah iaitu Program pendidikan bagi murid yang berumur dari empat hingga enam tahun, kedua pendidikan rendah iaitu kursus pengajian pada peringkat rendah yang direncanakan bagi tempoh enam tahun tetapi yang boleh tamat diikuti dalam tempoh antara lima hingga tujuh tahun, ketiga sekolah kebangsaan atau sekolah jenis kebangsaan dan seterusnya pendidikan menengah pendidikan yang terdiri daripada pendidikan menengah rendah dan menengah atas. 

Dengan ini, pendidikan menengah yang diadakan terdiri daripada sekolah akademik, sekolah teknik dan vokasional, dan sekolah kebangsaan agama.  Justeru itu, pendidikan lepas menengah dimana pendidikan yang disediakan untuk seseorang yang sudah tamat mengikuti pendidikan menengah rendah dan menengah atas, tetapi tidak termasuk pendidikan tinggi.  Selanjutnya, persekolahan di bawah Kategori Institusi Pendidikan Bantuan Kerajaan pula adalah bagi Sekolah Berasrama Penuh yang ditanggungjawabkan kepada Unit Sekolah Berasrama Penuh Bahagian Sekolah.yang ditubuhkan adalah Sekolah Pendidikan Khas yang ditanggungjawabkan kepada Jabatan Pendidikan Khas manakala Sekolah Sukan yang ditanggungjawabkan kepada Bahagian Sukan.

Rumusnya, Falsafah Pendidikan merupakan tunjang utama dalam membantu pembangunan pendidikan. Oleh itu, dasar-dasar dan sistem ini yang memainkan peranan penting  yang telah diwujudkan bagi memastikan pendidikan selaras dengan pembangunan bagi mencapat matlamat Pendidikan.  Memang jelas bahawa, ketiga-tiga komponen ini mempunyai saling kaitan dan matlamat penting dalam memajukan Pendidikan terutamanya bertanggungjawab memenuhi kewajiban sebagai seorang warganegara.

Comments