Implikasi Pelaksanaan Dasar-Dasar Pendidikan Malaysia Terhadap Pembangunan Insan Dan Negara

-WANIE SHAFIKA BINTI ABDULLAH (D20211100026)

IMPLIKASI PELAKSANAAN DASAR-DASAR PENDIDIKAN MALAYSIA TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA

1. Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)

PPSMI telah diperkenalkan pada tahun 2003 secara berperingkat iaitu pada peringkat sekolah rendah bermula dengan Tahun 1 diikuti pada peringkat menengah bermula dengan Tingkatan 1 sehingga Tingkatan 6. Pelaksanaan penuh bagi sekolah menengah adalah pada tahun 2007 manakala bagi sekolah rendah pula pada tahun 2008 namun dimansuhkan sepenuhnya pada tahun 2012. Terdapat kemerosotan yang ketara bagi subjek Sains dan Matematik apabila dasar ini dilaksanakan sekaligus menyebabkan penurunan kedudukan murid Malaysia dalam subjek Sains menurun ke posisi 21 daripada posisi 20 manakala bagi subjek Matematik pula menurun ke posisi 20 daripada posisi 10 pada tahun 2003 menurut Trends in Mathematics and Science Study 2007 yang menjalankan kajian antarabangsa melibatkan lebih 49 buah negara yang terlibat.

Dari implikasi positif pelaksanaan dasar ini terhadap pembangunan insan ialah melahirkan generasi yang mahir dalam menguasai ilmu sains dan matematik bagi mendorong kepada keberhasilan penyerapan ilmu teknologi daripada Barat dan negara-negara maju yang lain dengan adanya kemahiran berbahasa Inggeris bagi memudahkan hubungan dan komunikasi secara peringkat global. Hal ini dapat melatih dan mempersiapkan generasi yang mampu bersaing hingga ke peringkat antarabangsa dan memudahkan berlakunya pemindahan teknologi dan kecekapan komunikasi dari negara-negara lain dengan adanya kemahiran untuk menterjemahkan ilmu sains dan matematik daripada negara-negara luar untuk penciptaan dan pemindahan masuk teknologi ke dalam negara. 

Implikasi positif terhadap pembangunan negara pula adalah pembentukan negara dengan pembangunan ekonomi berasaskan pengetahuan. Hal ini berlaku dengan adanya penduduk bijak yang dapat mencetus revolusi ekonomi negara dengan adanya pemindahan teknologi yang berlaku bagi memudahkan proses pelaksanaan dalam setiap sektor ekonomi. Penggunaan teknologi dan mesin canggih dalam sektor ekonomi seperti pertanian dapat meningkatkan hasil pertanian berlipat kali ganda terutamanya pertanian padi sawah yang dulunya hanya boleh dijalankan sekali setahun namun kini dapat dijalankan sebanyak 3 kali setahun dengan adanya bantuan teknologi begitu juga dengan sektor perindustrian yang dapat memaksimumkan output dengan kos yang rendah dalam masa singkat kerana kebanyakan proses dijalankan oleh robot dan mesin berbanding tenaga manusia yang memerlukan kos tinggi dengan produktiviti yang rendah. Sektor ekonomi seperti perlombongan, perikanan, pelancongan dan lain-lain juga dapat dibangunkan dengan adanya tenaga buruh mahir dalam negara yang didorong dengan teknologi canggih hasil daripada penerimaan ilmu sains dan matematik yang lebih luas.

Implikasi negatif terhadap pembangunan insan ialah menimbulkan ketidaksefahaman dalam kalangan individu. Pelajar yang menggunakan dasar tersebut dalam pembelajaran mereka terutamanya pelajar luar bandar yang menghadapi pelbagai cabaran dari segi akses kepada pendidikan, ekuiti pendidikan dan sebagainya masih berada dalam keadaan kekeliruan yang memerlukan mereka untuk beradaptasi dengan perubahan dalam masa yang singkat bagi menguasai sains dan matematik menggunakan bahasa Inggeris. Secara individu, pelaksanaan dasar tersebut menyebabkan berlakunya penurunan prestasi yang sangat ketara terhadap subjek sains dan matematik setelah dasar tersebut dilaksanakan sehingga turut mempengaruhi kedudukan negara dalam peringkat antarabangsa menurun dalam bidang subjek tersebut.

Kesan negatif terhadap pembangunan negara pula adalah negara kekurangan sumber tenaga mahir dalam bidang sains dan matematik yang akan menyebabkan pembangunan negara terjejas. Hal ini dikatakan demikian kerana kegagalan penyampaian ilmu tersebut kepada pelajar yang kurang memahami atau langsung tidak memahami penggunaan bahasa Inggeris dalam silibus yang disampaikan. Hal ini menjejaskan penerimaan ilmu sains dan matematik begitu juga dengan ilmu bahasa Inggeris yang menyebabkan kekeliruan dalam kalangan masyarakat dari peringkat awal. Perkara ini juga memberi kesan kepada bahasa kebangsaan yang akan semakin kehilangan identiti disebabkan kurangnya penggunaan bahasa dalam pendidikan formal dan sebagai bahasa pengantar.

2. Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI)

Dasar MBMMBI diperkenalkan setelah pemansuhan Dasar PPSMI pada tahun 2009 dan dasar ini telah dilaksanakan secara berperingkat (soft-landing) bermula pada tahun 2010. Sekolah Melayu, Cina dan Tamil boleh memilih sama ada mahu menggunakan bahasa pengantar masing-masing ataupun bahasa Inggeris bagi subjek sains dan matematik dalam proses peralihan dengan tujuan dapat menyesuaikan proses pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan guru dan pelajar dengan perubahan dasar tersebut. Dasar ini diperkenalkan bagi memenuhi matlamat pendidikan dan kerajaan yang menjadikan bahasa Malaysia sebagai alat perpaduan antara kaum sekaligus memantapkan penguasaan bahasa Inggeris sebagai kemahiran asas dalam berkomunikasi bagi menghadapi persaingan dan usaha dalam mendapatkan ilmu baharu dengan lebih luas. Memartabatkan Bahasa Melayu didefinisikan sebagai kedudukan tertinggi bahasa tersebut sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan dan juga fungsinya sebagai bahasa pengantar dalam pendidikan selaras dengan Akta Pendidikan 1996. 

 

Implikasi positif pelaksanaan dasar ini terhadap pembangunan insan ialah menghasilkan individu yang fasih bertutur dalam bahasa Malaysia dan Inggeris untuk menjadi lebih berpengetahuan dengan berupaya menguasai pelbagai bidang ilmu yang ada. Penguasaan terhadap kemahiran berkomunikasi dalam pelbagai bahasa terutamanya bahasa global iaitu Inggeris mampu menjadi nilai tambah kepada individu untuk menghadapi persaingan yang semakin hebat sama ada di peringkat tempatan mahupun peringkat dunia. Insan turut dilengkapi dengan jati diri yang kukuh melalui kefasihan penggunaan bahasa kebangsaan dan mampu membina ciri progresif dalam menghadapi perubahan yang sentiasa berlaku sekaligus bersifat dinamik bagi menyesuaikan diri dengan setiap perkara baharu.

Implikasi positif terhadap pembangunan negara pula adalah membentuk negara berpendudukan progresif. Ketersediaan rakyat dalam menguasai sesuatu bahasa baharu jelas menunjukkan bahawa mereka yakin dengan keupayaan diri bagi mengembangkan kemahiran diri selaras dengan perkembangan global. Penggunaan bahasa Malaysia dan Inggeris yang dipupuk pada peringkat sekolah berupaya untuk mencapai matlamat perpaduan bagi membangunkan ekonomi negara. Hal ini dikatakan demikian kerana masyarakat lebih cenderung kepada perkara-perkara baharu dan gemar untuk meneroka ilmu baharu bagi menghadapi persaingan dalam skala yang lebih luas bagi kepentingan negara. Pemindahan teknologi ke dalam negara berlaku dengan kerap apabila masyarakat mempunyai sifat yang lebih terbuka dan berfikiran maju. Situasi ini dapat dibuktikan melalui pembentukan awal usaha menekankan penggunaan bahasa Inggeris dan juga pemupukan keyakinan dalam bertutur bahasa kebangsaan. Masyarakat menerima dasar yang dilaksanakan bagi menghadapi kemajuan yang akan menguntungkan pembangunan negara dan juga rakyat.

        Implikasi negatif terhadap pembangunan insan ialah kurangnya penguasaan terhadap ilmu yang dipelajari. Hal ini dikatakan demikian kerana wujudnya kesukaran untuk memahami silibus yang disampaikan dalam dwibahasa yang mengelirukan pelajar. Keberkesanan penyerapan ilmu adalah sukar dan mencabar apabila pelajar perlu menggunakan dua bahasa dalam masa yang sama bagi suatu subjek yang dipelajari. Perkara ini menjadi suatu cabaran kepada pelajar yang berada di kawasan luar bandar apabila penguasaan bahasa Inggeris diperlukan bagi memahami subjek dan pengajaran yang disampaikan lebih-lebih lagi kerana mereka kurang terdedah dengan kemudahan pendidikan dan masih jauh tercicir berbanding pelajar di kawasan bandar. Perkara ini menunjukkan ketidakseimbangan akses pendidikan yang wujud bagi pihak di kawasan luar bandar untuk menggunakan dasar yang seragam seperti yang digunakan oleh pihak di kawasan bandar.

        Implikasi negatif terhadap pembangunan negara pula adalah pembangunan negara akan terbantut. Hal ini disebabkan oleh keterjejasan ekonomi yang kurang mempunyai sumber tenaga manusia mahir dan profesional dalam bidang masing-masing kerana tidak mempunyai penguasaan bahasa Inggeris yang baik bagi mendapatkan ilmu yang holistik dalam skop global. Hal ini dikatakan demikian kerana kebanyakan ilmu diserap dan diambil daripada Barat ditulis dalam bahasa Inggeris bagi menambahkan kualiti pengetahuan dalam setiap bidang terutamanya bidang sains dan teknologi yang banyak tercetus dan dihasilkan oleh masyarakat Barat. Penguasaan yang rendah terhadap bahasa pengantar global menyebabkan kerjasama dalam pemindahan teknologi atau kepakaran daripada negara luar juga sukar untuk terjadi menyebabkan negara masih sulit untuk mendapatkan status negara maju. 

3. Dasar 60:40

 

Dasar 60:40 menetapkan jumlah penyertaan pelajar dalam bidang sains teknologi dan sastera dengan nisbah 60:40 yang menunjukkan bahawa dasar ini lebih memfokuskan kepada pencapaian sains berbanding sastera. Dasar ini telah diperkenalkan sejak 1967 berdasarkan aspirasi Wawasan 2020 yang bermatlamatkan pencapaian taraf negara sebagai negara maju menjelang 2020. Penetapan matlamat dasar oleh kerajaan adalah bagi mewujudkan lebih banyak tenaga profesional dalam bidang sains seperti saintis, jurutera, doktor dan lain-lain bagi membangunkan sektor ekonomi dan sosial selaras dengan peningkatan persaingan dunia selain daripada pertambahan populasi penduduk negara dan kualiti sosial. Kerajaan yakin bahawa pendidikan mampu membantu matlamat negara untuk menjadi negara perindustrian terutamanya dari segi penekanan terhadap bidang sains teknologi. 

Implikasi positif pelaksanaan dasar ini terhadap pembangunan insan ialah membentuk individu yang berkarakter. Pembentukan perwatakan yang lebih berpengaruh mampu menampilkan pengaruh yang positif dan berdaya saing. Pemupukan bidang sains teknologi di peringkat sekolah berupaya untuk melatih individu untuk berfikir secara lebih saintifik dan maju untuk diterapkan dalam kehidupan sekaligus bersifat kreatif dan inovatif bagi menangani setiap permasalahan yang wujud. Hal ini jelas akan mendorong kepada penciptaan kaedah atau teknologi baharu yang akan memudahkan kehidupan rakyat dengan memaksimumkan kualiti di samping meminimumkan kos penciptaan teknologi. Hal ini menyebabkan wujudnya lebih banyak sumber manusia dengan kepakaran dan profesionaliti yang tinggi dalam bidang sains teknologi seperti yang diusahakan oleh Wawasan 2020 iaitu mewujudkan masyarakat saintifik selaras dengan keinginan Tun Dr. Mahathir iaitu pencetus kepada aspirasi tersebut yang menginginkan rakyat Malaysia supaya menjadi pencipta atau pencetus kepada sesuatu penciptaan berbanding terus menjadi pengguna teknologi yang dicipta oleh negara lain.

Implikasi positif terhadap pembangunan negara pula ialah menghasilkan tenaga buruh yang berkepakaran tinggi. Sumber tenaga manusia negara yang berpusatkan inovasi bagi memenuhi keperluan negara berupaya membantu pencapaian tahap maju dalam usaha negara membangunkan ekonomi dan sosial. Penguasaan bidang sains dan teknologi akan menjadikan Malaysia lebih bersedia bagi membina kekuatan dan kelebihan untuk bersaing dengan negara-negara maju dan negara-negara membangun yang lain. Hal ini dapat dilihat apabila negara maju seperti Jerman dan Jepun sering mengutamakan bidang tersebut dalam agenda belanjawan pendidikan negara masing-masing dengan tujuan mempergiatkan atau menambahbaik kualiti teknologi mereka. Malaysia bukan sahaja memfokuskan kebergantungan terhadap sumber modal dan pembangunan teknologi tetapi sebaliknya perlu menitikberatkan kualiti dan kuantiti sumber manusia yang boleh menguasai sains dan teknologi terkini bagi mencapai usaha untuk menjadi negara berorientasikan perindustrian.

Implikasi negatif terhadap pembangunan insan ialah keupayaan dan potensi individu tergugat. Hal ini dikatakan demikian kerana kurangnya pendedahan terhadap bidang ICT dan tidak mendapat pendidikan dalam bidang tersebut secara khusus tetapi sebaliknya hanya disampaikan di sekolah secara umum sahaja pada peringkat sekolah. Hal ini menyebabkan pelajar tidak peka terhadap kepentingan ilmu ICT untuk kegunaan pada masa hadapan bagi menghadapi persaingan global yang lebih kompetitif. Pengutamaan terhadap bidang sains akan menyebabkan wujudnya persaingan yang sangat tinggi dalam kalangan individu yang terlibat secara aktif dalam bidang sastera. Hal ini akan mewujudkan isu pengangguran dalam kalangan ilmuwan sastera atau graduan lepasan sastera kerana penawaran pekerjaan dalam bidang sastera menjadi terhad. 

Implikasi negatif terhadap pembangunan negara pula adalah berlaku pembaziran yang tidak menguntungkan negara. Hal ini dikatakan demikian kerana pelaksanaan dasar ini akan memfokuskan kursus-kursus yang kurang penting bagi pembangunan negara terutamanya kursus dalam bidang sastera yang tidak memberi sumbangan yang maksimum dalam kemajuan negara. Pelaksanaan dasar ini membebankan kewangan negara untuk membangunkan dasar ini daripada awal dengan risiko pulangan atau hasil yang menguntungkan atau hanya merugikan setiap ringgit yang dilaburkan. Hal ini dikatakan demikian kerana dasar ini menghadapi cabaran-cabaran bagi menjayakan usahanya terutama cabaran yang dihadapi oleh pihak kerajaan, guru dan pelajar. Cabaran bagi pihak kerajaan adalah faktor kekurangan modal pelaksanaan disebabkan keadaan ekonomi negara membangun masih belum stabil sepenuhnya, cabaran bagi pihak pelajar pula adalah dari segi masalah ketersediaan prasarana di sekolah luar bandar terutamanya menyebabkan akses yang rendah kepada pendidikan yang disampaikan manakala cabaran bagi pihak guru pula adalah kekurangan nilai profesionalisme dalam bidang tersebut. Hal ini menjejaskan pembangunan negara jika dasar tersebut tidak berjaya.

4. Dasar Pendidikan Percuma 

Dasar Pendidikan Percuma telah dilaksanakan bagi mengurangkan beban kewangan pendidikan bagi keluarga yang kurang mampu atau berpendapatan rendah. Kerajaan telah menganggarkan kos bagi memperkenalkan pendidikan percuma adalah sebanyak RM5 bilion setahun dan telah dilaksanakan dalam sistem pendidikan negara namun tidak dilaksanakan sepenuhnya. Dasar ini masih lagi digunapakai tetapi tidak dilaksanakan dengan aktif seperti dasar-dasar lain kerana pendidikan bukan sepenuhnya percuma seperti yang dilaksanakan oleh negara-negara maju. Pendidikan pada peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah hanya memerlukan pembayaran yuran seperti yuran PIBG kerana kos ditanggung hampir sepenuhnya. Dasar ini masih lagi tidak dapat dilaksanakan secara keseluruhan pada peringkat universiti disebabkan kos pengajian yang sangat tinggi. Hal ini menyebabkan wujudnya penubuhan PTPTN iaitu suatu bentuk badan yang menawarkan pinjaman kepada pelajar universiti bagi melanjutkan pendidikan mereka.


Implikasi positif terhadap pembangunan insan ialah peningkatan kadar celik huruf dalam kalangan masyarakat. Hal ini dikatakan demikian kerana setiap individu berpeluang untuk mendapatkan akses pendidikan yang lebih baik dan cekap dengan kos pengajian yang berpatutan. Setiap rakyat mempunyai asas pengetahuan dan ilmu yang tinggi kesan daripada kemudahan kos pendidikan yang ditawarkan. Hal ini juga memberi peluang kepada rakyat untuk meningkatkan tahap pendidikan mereka dan mengasah bakat yang dimiliki bagi meningkatkan kreativiti dan inovasi individu sebagai nilai tambah pada diri untuk menjadi lebih berdaya saing. 

Implikasi positif terhadap pembangunan negara pula ialah menghasilkan sumber tenaga kerja mahir dan profesional dalam bidang masing-masing. Hal ini dikatakan demikian kerana kemudahan pendidikan yang ditawarkan dari segi pengurangan kos pengajian mampu melahirkan insan dengan latar pendidikan menarik yang akan membangunkan negara sama ada dari segi ekonomi, politik dan sosial yang lebih baik dan efisien. Hal ini sekaligus menjadikan Malaysia sebagai negara yang berpenduduk bijak dengan cara berfikir yang lebih futuristik bagi mencetuskan lebih banyak perubahan dan pembangunan terutamanya dari segi teknologi yang berkualiti. Penerapan amalan demokrasi pendidikan berupaya untuk membentuk sebuah sistem yang memberikan hak dan kewajiban yang sama rata bagi setiap warganegara tidak mengira latar belakang kaum, agama atau jantina dalam pendidikan bagi memodenkan negara.

Implikasi negatif terhadap pembangunan insan ialah wujudnya sikap tidak bertanggungjawab dalam diri individu. Hal ini dikatakan demikian kerana terdapat segelintir pelajar yang mengambil mudah terhadap pendidikan apabila kos pengajian ditanggung dan dibayar oleh kerajaan. Hal ini menyebabkan berlakunya halangan terhadap usaha pembangunan insan yang akan menjadi revolusi bagi masa depan negara kerana sikap yang tidak mementingkan pendidikan. Hal ini jelas menunjukkan bahawa individu tidak memanfaatkan kemudahan dan bantuan yang diberikan sekaligus tidak memberikan hasil bagi setiap ringgit yang dibelanjakan. Sikap ini bukan sahaja merugikan individu dari segi mempersiapkan diri untuk menjadi lebih kompetitif malah turut menyebabkan kerugian kepada negara yang telah membuat pelaburan terhadap pelajar bagi memberikan hasil yang cemerlang kepada negara.

Implikasi negatif terhadap pembangunan negara ialah kemerosotan terhadap pembangunan negara. Hal ini dikatakan demikian kerana kerajaan telah membelanjakan kos yang cukup tinggi bagi sektor pendidikan tetapi hasil yang diberikan oleh individu sangat rendah dan tidak memuaskan bagi pembangunan dan pemodenan negara. Sikap insan yang mengabaikan pendidikan hanya menyebabkan pembaziran terhadap kos yang ditampung. Kemerosotan dalam sektor ini juga berkemungkinan berlaku apabila rakyat tidak lagi mengutamakan pendidikan sekaligus menyebabkan usaha negara untuk menjadi negara perindustrian dan mencapai tahap negara maju sukar untuk dicapai.


Comments